Geoblog.pl    Gotkiewicz    Podróże    Podróż do Raju    Wędrówka idei

Wędrówka idei

Włochy
Włochy, Alberobello, Territory Museum

Profesor Richard Dawkins, autor pojęcia samolubny gen od pewnego czasu próbuje zastąpić pojęcie idea pojęciem mem, co w internecie przybiera karykaturalny obraz. A idee pojawiły się wraz z kulturą i żyją własnym życiem.  Profesor Dawkins tak nawiasem mówiąc zajął się udowadnianiem że Boga nie ma pomijając zupełnie fakt,  że potrzeba wiary w Boga nie ma nic wspólnego z jego istnieniem. Lepiej gdyby zajął się problemem dlaczego wierzymy w Boga. Wracając do idei,  to wszelkie pomysły jeśli tylko dają nam jakąś korzyść to roznoszą się pomiędzy ludźmi.  Rolnicy byli dobrymi żeglarzami,  a stepowcy jeździli konno i wymyślili wozy.  Konie i wozy wkrótce zagościły wśród potomków rolników a Wikingowie popłynęli do Ameryki. Dziś zjadałem słodkie owoce morwy, ale gdyby nie idea, żeby z kokonów jedwabników robić tkaniny to morwa nadal by sobie spokojnie rosła gdzieś w Azji. Czasem idea pojawia się równocześnie w paru miejscach, czasem w różnych miejscach i różnym czasie.  Ciekawie to interpretuje hipoteza pola morficznego. A czasem idea pojawia się raz i znika lub wegetuje na skraju głównego nurtu.  Taką ideą są stożkowe dachy zwane trullo spotykane w regionie Apulii w południowych Włoszech. Podobno są jeszcze dwa miejsca na świecie gdzie są takie domy. Gdzieś w Syrii i w miejscowości Harran w Turcji. Harran to miejsce niezwykle ciekawe i zasłużone w rozwoju cywilizacji,  ale opowiem o tym gdy tam dotrę.  Spotkałem jeszcze podobne budynki  w Prowansji, ale one miały chyba starszą historię.  Już dokładnie nie pamiętam i nie wiem teraz czy da się powiązać te dwie podobne idee ze sobą.  W każdym razie domki są urocze,  pięknie wkomponowane w krajobraz,  chłodne latem,  ciepłe zimą, małe i jakby z bajki. Są w głębi lądu ale też nad morzem. Dlatego dziewczęta jeśli jakiś Włoch powie wam,  że ma dom nad morzem,  to poproście o fotografię.  Żeby potem nie było rozczarowań.